איך כותבים תוכן לאתר?
איפה מתחילים כשרוצים להקים אתר אינטרנט?
כדי לבנות אתר, רוב האנשים יפנו קודם כל למעצב או מפתח אתרים.
אמנם עיצוב ופיתוח הם אמנם שני נדבכים מרכזיים בבניית אתר אינטרנט, אך כדי לעשות את זה נכון, התהליך חייב להתחיל בניתוח של המוצר או השירות שלך ושל קהל היעד, תכנון קפדני של מבנה האתר והעמוד הראשי, קופירייטינג וכתיבת תוכן לאתר בהתאמה לקהל היעד. המדריך הבא יסביר כיצד מבצעים ניתוח של קהל היעד המבוקש ושל המוצר או השירות שאתה מציע, לקראת תכנון וכתיבת תוכן לאתר אינטרנט טוב, וטוב יותר משל המתחרים שלך.
1. כתיבת תוכן לאתר בהתאמה מדויקת לקהל היעד
שלושת השלבים הראשונים בתהליך בניית אתר אינטרנט מתמקדים בהבניה ומיקוד של המסרים השיווקיים המיועדים להיכלל בכל תוכן לאתר, כשהמטרה היא ליצור מסמך בריף שיווקי.
הבריף מתמצת את הנקודות המרכזיות הנוגעות למוצר או השירות שאתה מספק, ואת המאפיינים העיקריים של קהל היעד שלך, וזו הדרך המומלצת לכתוב תוכן לאתרים שעושה את העבודה. הבריף דרוש לכל קופירייטר, עורך או כותב תוכן לצורך תחילת העבודה, ובהמשך ישמש גם את מעצב האתר.
מתחילים לתכנן את התוכן
א. הכר את עצמך. זהו השלב הראשון בכל תהליך של הבניית מסרים שיווקיים, לפני כתיבת תוכן שיווקי או כתיבת תוכן לאתר אינטרנט. בעולם השיווק קוראים לזה ניתוח SWOT: חוזקות, חולשות, איומים והזדמנויות.
הכן מסמך המפרט בנקודות כל אחת מהקטגוריות – מה החוזקות והיתרונות שלך? מה החולשות שלך? אילו איומים עשויים להשפיע עליך או על הפעילות שלך (עסקים מתחרים, שינויי רגולציה או גורם בלתי צפוי, למשל)? ולבסוף – אילו הזדמנויות יש כאן בשבילך? המסמך יסייע לך להתמקד ולהבין מה המסרים המרכזיים שצריכים להופיע בכל תוכן לאתר אינטרנט או כל תוכן שיווקי אחר שתפיק.
ב. הכר את קהל היעד. כדי לפנות לקהל היעד במסר הנכון, רצוי לברר מיהו אותו קהל. מה מאפיין אותם? האם מדובר בגברים או נשים? מה טווח הגילאים של קהל היעד שלך? היכן הם ממוקמים? מה הם רוצים לקבל ממך? מה חשוב להם? מה הם חושבים על עצמם, ומה אתה חושב עליהם? האם הם מונעים יותר על ידי רגש או על ידי היגיון? האם הם מעוניינים יותר ברווח כספי או בפתרון של בעיה?
בדומה למסמך ה-SWOT, גם כאן כדאי ליצור מסמך המסכם בנקודות את התשובות לשאלות הללו ולשאלות נוספות הנראות לך רלוונטיות.
ג. גבש בריף שיווקי. בהתבסס על הנקודות המרכזיות שעלו מתהליך ה-SWOT ומניתוח קהל היעד, ניתן כעת ליצור בריף שיווקי – תמצית של הנושאים העיקריים החשובים לצורך הבניית המסרים המרכזיים ולתהליך הכתיבה של תוכן לאתר אינטרנט או תוכן שיווקי אחר. אלה ינחו אותך במהלך כתיבת תוכן שיווקי, אך גם בתהליך העיצוב בהמשך.
2. להתעלות על אתרי האינטרנט של המתחרים שלך
דיברנו על המחקר המקדים לתכנון האתר, המורכב משלושה שלבים: ניתוח SWOT, ניתוח קהל היעד והפקת הבריף השיווקי. אך רגע לפני שפונים לכתיבת תוכן לאתר, רצוי לבצע גם בדיקה יסודית של אתרי המתחרים שלך. כדי לתכנן אתר אינטרנט אפקטיבי יותר, מרשים יותר ומותאם יותר לקהל היעד, האתר שלך חייב להתעלות על האתרים שלהם מבחינת עיצוב ומבחינת תוכן.
שאלות שעליך לשאול את עצמך לפני כתיבת תוכן לאתר אינטרנט:
א. מי המתחרים שלך?
ב. מהי רמת העיצוב של אתרי האינטרנט שלהם?
ג. מהי איכות התוכן והמסרים השיווקיים המופיעים בהם?
ד. אילו מילות חיפוש רלוונטיות מקודמות באתרי המתחרים שלך?
ה. מה ניתן לשפר, להוסיף או לשנות כדי לתכנן אתר טוב יותר הן מבחינת תוכן והן מבחינת עיצוב?
לאחר בחינה מעמיקה של האתרים המתחרים, התמונה ברורה יותר וניתן להתקדם לשלב הבא בתכנון אתר אינטרנט: גיבוש קונספט לעמוד הראשי, הכולל בחירת סגנון עיצובי מועדף ואת אופן הצגת התוכן באתר. בשלב זה רצוי מאוד להיעזר בדוגמאות של אתרים להשראה.
איפה אפשר לחפש אתרים להשראה?
מלבד אתרי האינטרנט של המתחרים, תוכל לחפש להשראה גם אתרים אחרים בתחום העיסוק שלך, בחיפוש פשוט בגוגל. לקראת הקמת אתר של משרד עורכי דין, למשל, מומלץ לחפש את הביטוי “best law office websites” או “best law firm website design”. ניתן לחפש אתרים להשראה גם בתחום ספציפי יותר, כגון דיני נזיקין, ולחפש את הביטוי “tort law offices best websites”.
מומלץ: ראה אתרים מעוצבים באתר http://www.thebestdesigns.com, הכולל אתרים מרשימים ממגוון תחומים.
לאחר גיבוש קונספט לאתר האינטרנט שלך, ברור יותר מה צריך להיות הכיוון בתכנון, עיצוב, קופירייטינג וכתיבה של תוכן לאתר. נותר רק עוד שלב אחד לפני תכנון האתר וכתיבת התוכן המתאים: בדיקה של מילות החיפוש הרלוונטיות שיש לקדם בכתיבת תוכן לאתר כדי להגיע לדירוג גבוה במנועי חיפוש.
3. הכן רשימה מנצחת של מילות חיפוש
השלב האחרון לפני כתיבת תוכן לאתר אינטרנט ויציאה לעיצוב ופיתוח, הוא בדיקה מעמיקה של מילות החיפוש הרלוונטיות לקידום האתר במנועי חיפוש, ובראשם מנוע החיפוש של גוגל.
איך בוחרים מילות מפתח לתוכן לאתר?
א. חשוב מה הגולשים מחפשים כשהם זקוקים למוצר או לשירות שלך, והכן רשימה של מילים וביטויים רלוונטיים לתוכן לאתר שלך בכל הווריאציות האפשריות, גם אם הן דומות מאוד.
ב. בדוק אילו מהביטויים מחופשים יותר מהביטויים הדומים להם. לחברות קידום אתרים שעורכות מחקר מילות מפתח, יש כלים מתקדמים שמאפשרים לבצע בדיקה מדויקת, אבל אם החלטת לעבוד באופן עצמאי בינתיים, הדרך הכי פשוטה לעשות את זה היא להקליד את תחילת הביטוי במנוע החיפוש של גוגל ולראות היכן כל ביטוי מופיע ברשימה האוטומטית המופיעה מתחת לשורת החיפוש. ככל שביטוי נמצא גבוה יותר ברשימת הביטויים, כך הוא מחופש יותר על ידי הגולשים.
ג. דרך מדויקת יותר לבדוק אילו ביטויים מחופשים יותר מאחרים היא דרך כלי מילות החיפוש של גוגל, Google Adwords, ואפשר להשתמש גם ב-Google Trends, דרכו ניתן להפיק גרף המעיד על מידת החיפוש של כל ביטוי לעומת האחרים, כולל פילוח לפי אזורים בארץ.
ד. דרג את מילות החיפוש ברשימה שיצרת, כשהמילה או הביטוי המחופשים ביותר נמצאים בראש הרשימה. רצוי לקדם ביטוי מפורט יותר מאשר ביטוי מצומצם שבכל מקרה נכלל בביטוי המפורט, וכך רמת התחרות על הביטוי קטנה יותר.
ה. מתוך מילות החיפוש הרלוונטיות לכתיבת תוכן לאתר שלך, בדוק אילו מילות חיפוש מקודמות באתרי האינטרנט של המתחרים, עד כמה הן מקודמות ובאיזה אופן. איזה מילים מופיעות בתפריטי העמוד הראשי באתרי המתחרים? אילו מילים נכללות בתוכן הכתוב באתר? האם יש מילים המקודמות באתרי המתחרים גם בתפריט התחתון (Footer)? האם בכלל קיים תפריט תחתון באתרים המתחרים? והכי חשוב – אילו מילים או ביטויים רלוונטיים לא מופיעים באתרי המתחרים וכדאי שיופיעו ויקודמו במסגרת כתיבת תוכן לאתר שלך?
4. הכללים שחשוב להכיר בכתיבת תוכן לאתר אינטרנט
לאחר גיבוש רשימת המילים והביטויים הרצויים לצורך קידום האתר במנועי חיפוש, אפשר להתחיל בתהליך כתיבת תוכן לאתר האינטרנט שלך. אם הכנת מסמך בריף יסודי, הוא אמור לסכם את כל המידע שחשוב לציין באתר שלך, ולהתוות גם את כותרות התפריטים בעמוד הראשי.
בשלב זה אתה גם יודע איזה תוכן מופיע באתרים המתחרים (ואיזה תוכן חסר בהם), כך שברור יותר מה צריך לעשות כדי שהתוכן שלך יהיה טוב יותר. רשימת מילות החיפוש שגיבשת תסייע לך לקבוע את כותרות הלשוניות בתפריטי העמוד הראשי, את הניסוח לכותרות, התוכן בעמודים הפנימיים, המאמרים ושאר התוכן שיופיע באתר.
7 כללים מנחים לכתיבת תוכן לאתר אינטרנט
1. הכותרת היא החלק הכי חשוב בכתיבה של תוכן לאתר. היא הדבר הראשון שהגולש יראה, ולכן היא חייבת להיות מאוד ברורה, ליצור עניין ולגרום לו לרצות לקרוא את שאר התוכן באתר שלך. אל תנסה להתחכם ואל תגרום לקורא לחשוב יותר מדי, אחרת הוא יעבור מהר מאוד לאתר המתחרה.
2. דבר על יתרונות, לא על תכונות. כל תוכן שיווקי ותוכן לאתר אינטרנט חייב לפנות לקהל היעד של המוצר או השירות שאתה מציע, ולכלול את כל העובדות והיתרונות הרלוונטיים שהלקוח שלך ירצה לדעת עליהם. זו אחת הסיבות לכתיבת בריף שיווקי, ואם הכנת אותו כמו שצריך – היתרונות שיש להדגיש בכתיבת התוכן לאתר יהיו מאוד ברורים.
3. דבר אל הקורא, לא על עצמך. כל תוכן לאתר אינטרנט צריך לדבר אל הלקוח: מה יוצא לו מהמוצר או מהשירות שאתה מציע באתר שלך? מה הוא באמת רוצה? מה מעניין אותו? מה היתרונות של המוצר או השירות שלך עבורו? הוא לא רוצה לשמוע על החזון, המטרות והיעדים שלך לעשרים השנים הבאות. את מה שיש לך לכתוב על עצמך תכתוב בעמוד ה”אודות”, וגם שם רצוי לא להרחיב מעבר לדף תוכן קצר וממוקד.
4. תוכן לאתר אינטרנט צריך להיות קצר וקריא. רצוי לא לכתוב תוכן ארוך מעבר ל-350 מילה לעמוד, משתי סיבות: האחת – כדי לא ליצור עמוד עמוס שירתיע את הקורא, והשנייה – כדי לרכז את המידע החשוב והעיקרי באמת מבלי להתפזר לכיוונים אחרים. כדי להפוך תוכן באתר לקריא עוד יותר, רצוי לחלק אותו לפסקאות של 5-3 שורות המופרדות ברווחים ולהוסיף כותרות ביניים לנוחות הקריאה (וזה לא יזיק גם לקידום האתר בגוגל).
אם אפשרי, מומלץ לציין חלק מהמידע בנקודות (bullets) או מספרים, שנוטים לתפוס את תשומת לב הגולשים וקלים יותר לקריאה מאשר טקסט רגיל.
5. שלב תמונות, גרפים או כל אלמנט ויזואלי שיגרום לתוכן לאתר להיראות מושך יותר. תוכן לאתר אינטרנט שמופרד לפסקאות מרווחות וכולל כותרות ביניים ואלמנטים ויזואליים, הופך לקריא ונגיש עבור הגולשים. כל תמונה היא גם הזדמנות להוספה של מילות חיפוש לקידום האתר על ידי הוספת כיתוב רלוונטי בסמוך לה, אז כדאי לנצל את זה היטב.
6. שלב מילות חיפוש וביטויים רלוונטיים למנועי חיפוש. לאחר קופירייטינג וכתיבת תוכן לאתר, כדאי להתחיל לשדרג את הניסוח ולשתול ביטויים ומילות חיפוש כדי לשפר את דירוג האתר במנועי חיפוש.
זוכר את רשימת מילות החיפוש שהכנת? זה הזמן לעבור עליה שוב ולבדוק איך אפשר להוסיף את המילים שבראש הרשימה לתוכן שכתבת. חשוב להקפיד לשתול את המילים הרלוונטיות לא רק בכתיבה של תוכן לאתר, אלא גם בכותרות, כותרות ביניים וכיתובי תמונה – כל אחד מהם הוא הזדמנות להקפיץ את דירוג האתר במנועי חיפוש.
7. תוכן לאתר חייב לעבור עריכה לשונית. קרא שוב את הכותרות ואת הטקסט בקפידה, מילה אחרי מילה. האם התוכן מספיק ברור? האם הוא מעביר את המסר בצורה קריאה ומובנת? שים לב לשגיאות כתיב, פיסוק שגוי, רווחים מיותרים, פונטים לא אחידים וטקסט לא מיושר.
אתה לא רוצה לשדר חובבנות או חוסר מקצועיות, וזה בדיוק מה שיקרה אם לאתר שלך ישתרבבו טעויות צורמות. במקרים רבים, עריכה לשונית היא זו שתכריע אם גולש יחליט להישאר באתר שלך או לעבור לאתר מתחרה.