כך הפך תוכן לאתרים למוצר מבוקש
עד לפני כמה שנים, כל מי שרצה אתר אינטרנט היה פונה למעצב ולבונה אתרים, או השתמש באחת האפשרויות הקיימות לבניית אתר בחינם, וזה היה מספיק כדי להעלות משהו לרשת.
אף אחד לא ייחס חשיבות לתוכן שצריך להופיע בעמוד הראשי, לניסוח העמודים הפנימיים או לכותרות התפריטים. כל אחד כתב כמה משפטים כדי למלא קצת את האתר במידע (לפעמים המעצב אפילו עשה את זה בעצמו) – וזה היה בסדר. העיקר שיהיה אתר אינטרנט, כי צריך וזה חשוב, ובעיקר, כי זה מה שכולם עושים.
עד שיום אחד הגיעה גוגל ושינתה את הכללים, כשהתחילה לדרג אתרי אינטרנט לפי רלוונטיות התוכן שמופיע בהם. פתאום היתה משמעות לכל מילה שהופיעה באתר, לכל כותרת בתפריט, לכל קישור.
בתחילת הדרך זה דווקא הלך לא רע, והאתרים שדורגו במקום גבוה אכן היו מאוד רלוונטיים בתחומם, אבל מהר מאוד הכל השתנה, כשלפתע תוכן לאתר היה משהו שצריך לחשוב עליו ברצינות. כל מי שעד עכשיו לא עשה עניין מתוכן, התחיל לחשוב מה אפשר לעשות אחרת ואיך למלא את האתר בטקסט רלוונטי – לא כדי לדבר ללקוחות, לא כדי ליצור עניין ולא כדי למכור – אלא רק כדי לרצות את גוגל ולהתברג כמה שיותר גבוה במנוע החיפוש המוביל בעולם.
תוכן בכל מקום אפשרי, ובלשונית אחת במיוחד
די מהר, אתרי אינטרנט הפכו לגושים אפורים של טקסט צפוף, כשמילות המפתח שתולות בכל מקום אפשרי. בכותרות, בתפריטים, בגוף הטקסט ואפילו בפונט לבן ובלתי נראה על הרקע הלבן של האתר. כי איך נופיע בגוגל בלי מילות מפתח, ואיך נקבל דירוג גבוה משל המתחרים שלנו אם לא נמלא את האתר בהררי תוכן?
כל אתר שמכבד את עצמו, ממשרד עורכי דין ועד חברה לניקוי שטיחים או מוסך בכפר סבא, פתאום התהדר בלשונית הצללים הכי פופולרית בעולם האינטרנט – “מאמרים”. כל אחת כזו היתה דלת קסמים ליקום מקביל של תוכן, ריק מגולשים בשר ודם אך רוחש עכבישים – הסורקים של מנועי החיפוש.
מעטים זכרו שהמטרה העיקרית של אתר אינטרנט היא ליצור עניין, לרתק את הלקוח, לגרום לו ליצור קשר ולסגור עסקה. שום דבר כבר לא היה חשוב כמו להגיע לחמישייה הפותחת בגוגל, ותוכן לקידום הפך להיות מוצר חשוב ממש כמו עיצוב ופיתוח. גם היום, מאמרים לקידום אתרי אינטרנט נמכרים להמונים בחבילות זולות, רק כדי למלא את הרשת בכמויות אדירות של טקסט ארוך, צפוף ומשובץ במילות מפתח ובקישורים לבקשת הלקוח.
תוכן משופר: אם לא בשביל הלקוח, לפחות בשביל גוגל
עם הזמן גם בגוגל השתכללו, והבינו שלא כל אתר עמוס הוא אתר שראוי לדירוג גבוה, ואפילו להיפך. היום יש משקל רב לפרמטרים שנועדו לקבוע עד כמה האתר רלוונטי לגולשים, כמו למשל היעדר שגיאות כתיב, מספר העמודים הנצפים באתר, זמן השהייה הממוצע ואחוז הגולשים שמגיע לאתר ומיד יוצא ממנו החוצה – כל אלה מעידים על איכות האתר בעיני הגולשים שהגיעו אליו.
ככל שאלה שהו בו יותר זמן, צפו ביותר עמודים ולא מיהרו לסגור את החלון ולעבור לאתר אחר, כך עולה חשיבותו גם בעיני גוגל. קנסות דירוג הופעלו על אתרים שביצעו שימוש מוגזם במילות מפתח, העמיסו תוכן נסתר שנועד רק לעיני העכבישים של מנועי החיפוש, והוסיפו מספר גדול של קישורים לאתר בפרק זמן קצר.
התחזית: יום אחד יהיה כאן תוכן שיווקי איכותי
כל אלה הביאו לשיפור משמעותי באיכות התוכן לאתרים בשנה-שנתיים האחרונות, וכתוצאה מכך גם לשיפור בחוויית הלקוח עבור גולשים באתר. נכון, זה עדיין לא קורה כדי למשוך ולרצות את המבקרים באתר אלא בעיקר את גוגל, כשההתאמה לגולשים היא בעיקר תוצר נלווה. אבל בזכות השיפור המתמיד באלגוריתמים של מנועי החיפוש, רואים היום הרבה יותר אתרי אינטרנט עם תוכן שיווקי איכותי, ערוך בקפידה ואפילו מותאם לבני אנוש.
ועדיין, המצב רחוק מלהיות מושלם. הבעיה בולטת בעיקר באתרים מינימליסטיים, דלים בתוכן אך מעוצבים להפליא, שגוגל לא מותירה להם שום סיכוי להגיע למקום בולט בדירוג אלא אם יוצפו בתוכן עשיר במילות מפתח. זה רע מאוד לאתרים של מעצבים, צלמים, מאפרים, וכל יתר בעלי המקצוע שעוסקים בתחומים שתמונות יודעות להמחיש כפי שתוכן לעולם לא יוכל. אבל אם לסמוך על גוגל, ביום מן הימים גם זה יקרה.
בינתיים, תמיד אפשר לכתוב עוד מאמר.